Geometria kolies sa vždy brala ako zbytočný luxus. „Veď stačí prezuť pneumatiky!“ – znie všeobecné slovenské motto. Prečo je potrebná geometria kolies a ako vám usporí peniaze si povieme v nasledujúcich riadkoch.

Zima či leto, je to jedno. Jazda po cestách znamená aj to, že nabehnete kolesom do výmoľu či si ho jednoducho škrabnete o obrubník. A je jedno, či máte odjazdených desiatky či stovky tisíc kilometrov. A rovnako, či jazdíte na Slovensku, Rakúsku či Moldavsku. Kolesá sa pri takýchto mini nehodách začnú jemne vychyľovať z osy. Nedostali ste síce defekt, no začnete si viac ničiť pneumatiku. Kolesá sú rôzne naklonené vzhľadom na os auta. Koleso môže byť naklonené k autu, resp. od auta. A aby to nestačilo, predné a zadné kolesá môžu byť rôznych vzdialenostiach. V tzv. zbiehavosti či rozbiehavosti. Naozaj „hotová geometria“.

Keď dôjde k takémuto javu, najčastejšie na to prídete, že vám pri vycentrovanom volante auto ide do strany. Ďalším znakom je, že sa vám začne volant a celé auto triasť. Nie ste tak pánmi svojho auta a môže to viesť k nehode.

Druhý faktor je o financiách. Rýchlejšie sa vám zoderie pneumatika napríklad na miestach, kde dochádza k nesprávnemu styku s vozovkou. V lepšom prípade je to častejšia výmena pneumatík, v horšom pokuta od polície či neprejdete STK. Vaša spotreba paliva sa navyšuje. A predĺžite si aj čas pri zrýchľovaní. Stanete sa skutočným „pánom Tragáčikom“.

I de prioritne o vašu bezpečnosť a financie. Geometriu kolies odporúčajú technici absolvovať aspoň dvakrát do roka. Pri prezúvaní. Ak s automobilom najazdíte málo, mali by ste si auto skontrolovať minimálne po 10.000 km. Pravidlo teda znie – kontrola geometrie by mala byť buď to dvakrát do roka alebo po 10.000 km (čo nastane skôr).

V mnohých krajinách ide o bežný úkon pri sezónnom prezúvaní. Geometria nie je ale doménou prezúvacej sezóny. Práve v jarnom období sa začínajú vyskytovať nové výtlky. A v lete sa s autami cestuje krížom krážom cez Európu. Trasa k moru a späť dá vášmu auto skutočne zabrať.